Dagbok 2010

Allas cykeltur, Alsters herrgård, Polstjärnan

Ledare: Erik, Elisabeth
Rapport:
Lördagen 4 sep anordnade Cykelfrämjandet och tidningan Allas en cykeldag.

Vid 10-tiden hade det kommit ca 8 deltagare och vi började vår cykling. Eva, Leif och jag hade provcyklat banan och satt upp pilar så att alla skulle kunna hitta vägen. Turen gick via Kroppkärr och Kronoparken till Alsters herrgård och sedan vidare runt Örsholmen till Lamberget och ångfartyget Polstjärnan.

Vid Alster mötte vi Gustav Fröding (eller Tomas Sköld) som berättade om sitt liv och läste dikter. Mycket trevligt. Vi som hade fika med oss tog vårt kaffe där (men inget dopp). Och medan vi satt där kom ytterligare några cyklister. Totalt blev vi ca 16 pers.

Efter kaffet och dikterna så fortsatte vi vår tur. Nu genom skogen bakom herrgården, mot Heden och runt Örsholmen. Längst ut på Örsholmen har man fin utsikt över Vänern.

Vid Polstjärnan fick vi bra guidning av Lene, Boris och Leif. Och dessutom fick vi kaffe. Framme vid Museet var det utlottning av priser som skänkts av Solsta Cykel. Margit blev lycklig vinnare av en cykelhjälm.

Och alla deltagare fick en godispåse med en tidning, drickaflaska och lite smink.

Ett tack till Solsta cykel för priserna och Polstjärnan för visningen och Allas för "godispåsen".

2010-07-31
Borgvik

Ledare: Erik och Eva
Rapport:
Vi var 4 damer och jag som kände för att cykla till Borgvik. Eva, Margit och jag startade vid museet och Marianne och Birgitta mötte upp vid Önnerud, eftersom de cyklade från Skåre.

Vädret var halvmulet och det passade bra för cykling. Färden gick över Edsvalla och sedan grusvägen förbi Torpstöd och Grönlund. En kort paus vid Grönlund, men kaffet fick vänta tills vi kom till Hasseldalens badplats. Men 30 km i motvind utan kaffe kändes tufft. Det blev kaffe med dopp vid badplatsen och jag kunde prova hopptornet. Birgitta lyckades ta en bild i precis rätt ögonblick.

Och sedan var det inte långt kvar. Väl framme i Evas hus, som hon äger tillsammans med sina syskon, fick vi gott kaffe med dopp (här betyder dopp kakor, inte bad). Ett besök på hantverksmässan i Borgvik hann vi också med. Vi köpte godis, en väska , böcker och lite annat smått och gott. Eva berättade gamla minnen från sin barndomstid i Borgvik, vilka inte ska återberätta här.

Därefter fick vi en god lunch innan det var dags att cykla hem. På vägen hem stannade vi till vid en gammal avrättningplats, och Eva påpekade att texten på skylten var skriven av hennes far, inte av den vars namn står där. Och så stannade vi till i Vålberg vid älven och tog det sista av kaffet från förmiddagen.

Vi kom hem efer en lång dag, lite lagom trötta i benen efter ca 80 km cykling. Och ett stort Tack till Eva för att vi fick besöka ditt sommarhus och för den goda lunchen.

PS
Nu kan du se cykelturer på google map. Klicka på kartan sista bilden!

2010-07-21
V Skagene

Ledare: Erik, Marianne
Rapport:
Denna onsdag var vi 7 pers som samlades vid museet. I detta vackra väder fanns egentligen bara ett alternativ: Badplatsen vid Västra Skagene.

Färden gick Hammaröleden och genom Lövnäs och vidare söderut mot Takene. Vi fick ett välbehövligt kaffe med dopp vid badplatsen. Hemvägen gick genom Skoghall, Jakobsbergsbron och gamla flygfältet. Stig och jag påminde varandra om att vi jagade kor där en onsdagscykling för ett antal år sedan.

Jag fick tillfälle att prova min 7-växlade cykel. Vi hade en damcykel med 7 växlar som aldrig användes så jag bytte bakhjul mellan den och min 3-växlade. Efter lite pyssel med hjul och växelwirar så fick jag en 7-växlad till mig och en 3-växlad damcykel som reserv. Dessutom cyklade jag från Kil till Karlstad och hem igen.

2010-07-18
Göta Kanal - Töreboda

Ledare: Erik, Eva
Rapport:
Göta Kanal turen var planerad till lörd 17 men efter en liten koll på väderrapporten så beslöt vi att ta turen på söndagen istället. Vi blev 5 pers: Eva, Elisabeth och jag samt en f.d arbetskamrat Egil med fru Britt Mari som bor i Gullspång och mötte upp i Sjötorp.

Vädret var bra – bättre än lördagens – och vi trampade på längs kanalen. Många fina båtar och en del vanliga flöt sakta på vattnet. Ett lugn präglade kanalen – svårt att stressa om man inte få köra mer än 5 knop och det finns så mycket vackert att titta på. Det var många som cyklade längs kanalen - både barnfamiljer och andra sällskap. En fördel för oss cyklister är att det inte fanns några backar, annat än vid slussarna.

Första pausen blev i Lyrestad. Vi hade medhavt kaffe eller köpte på cafeet. Turen fortsatte sedan mot Töreboda. Vi stannade till vid några slussar för att se hur båtarna klarade sig. Det är många tampar att hålla reda på så att inte nåten blir hängande eller flyter fritt i slussen. Inga allvarliga incidenter vad vi kunde se. Och inga som påminde om filmen Göta Kanal. Vi såg dock några kanoter, men de blev inte rammade av någon snabb båt.

Lunchen intogs på en uteservering i Töreboda. Och därefter vände vi tillbaka hemåt mot Sjötorp. Ett kort stopp i Lyrestad för att titta på hemslöjd och köpa glass. Elisabeth blev stungen av en geting, så på hemvägen stannade vi till hos Egil och hon fick lite omplåstring och dessutom fick vi en välbehövlig kaffepaus innan bilresan hem. Och jag fick bada och prova på ett hopptorn i Gullspång.

En mycket trevlig tur, och jag hoppas vi blir fler nästa år!

2010-07-14
Tynäs

Ledare: Mats och Erik
Rapport:
I detta varma väder så ville de flesta av oss bada, och därför föreslog jag Tynäs eftersom det var lagom långt och kvällsol. Vi var tre damer och två herrar som cyklade. Vanliga vägen förbi Kannikenäset, Hammaröleden och Lövnäs. Det finns en del roliga svängar vid undergångar under vägen. Vi hittade fram, trots att det var ett år sedan sist.

Framme vid Tynäs väntade kaffe med dopp. Vi som hade badsaker med njöt av det svalkande vattnet, och de andra fick njuta av solen.

När vi skulle starta återfärden hade damerna en intressant filosofisk diskussion om vad som är nödvändigt och nyttigt, medan Mats kollade cykeln. Var det inte Kant som filosoferade över det?

Om diskussionen fortsatte vet jag inte för Mats och jag pratade om annat - nyttigt eller nödvändigt vet jag inte.

Och så måste jag tillägga att jag cyklade från Kil till Karlstad och sedan hem till Kil igen.

2010-07-07
Ilanda tjärn

Ledare: Erik och Leif
Rapport:
Vi var 5 personer som samlades vid Museet för en cykeltur. Färden gick mot Ilanda och så fick vi ju också prova den nya cykelbanan längs Klarälven förbi Råtorp. Väl framme vid Ilanda tog vi kaffe och de flesta med dopp. Varmt i vattnet, men lite jobbigt med all vass. För att få lite variation och lite mer träning så cyklade vi hem via Skåreberget och sedan genom Råtorp.
Som vanligt en trevlig tur.

2010-06-09
Alsters badplats

Ledare: Leif Broden
3 personer dök upp till cykelturen den 9 juni 2010 kl.18.00
2 personer gjorde en tur till Alsters strandbad över Kroppkärrs koloniområde förbi Alsters herrgård och fram till ett bedårande spegelblankt Vänervatten. Hemfärden gick över Heden och Sjöstad längs Klarälvens förtrollande vattenspegel.
Deltagare var Marianne Nilsson, som först hade åkt från Skåre och sedan hem igen till Tuggelite. Vi fikade och fick också besök av en mycket vacker och kärvänlig bondkatt. Vi avstod från att bada.
Åter hemma på Herrhagen 19.40.

Leif Brodén

2010-06-02
Örsholmen

Ledare: Mats + Erik
Rapport:
Mats hade hittat en liten trevlig rundtur runt Örsholmen, Lamberget och gamla flygfältet.
Vi var 6 damer och två herrar.
Vi åkte på en cykelväg på Örsholmen och stannade till längst ut och beundrade utsikten mot Tynäs. Sedan tillbaka runt Örsholmen, tittade på det som syntes av vraket Björg. Därefter mot Lamberget där vi gjorde ett litet besök på Polstjärnan. Och sedan Hammaröleden. Vi stannade och fikade vid en rastplats. Sedan tog vi Jakobsbergsbron och en rundtur på gamla flygfältet.

Som vanligt, när Mats leder, så blev det en intressant och trevlig tur.

2010-05-19
Solsta Cykel och Göteborgsudden

Ledare: Leif och Eva
Rapport:
Onsdagen den 19 maj 2010 kl 18.00 hade 4 trevliga damer anslutit sig till kvällens cykling.

Först åkte vi till Solsta Cykel & Sport där Henry Christensen väntade på oss. Han hälsade oss välkomna till kvällens träff. Först förevisades årets stora cykelnyhet, elcykeln. Både Karlstad kommun och Postverket har inhandlat elcyklar för utvärdering och var hitills mycket nöjda med cyklarna. Pris per cykel omkring 10.000:- Alltså inte intressant för vanliga cyklister. Sedan förevisades årets nya modeller och inriktningar på cyklar och cykelhjälmar m.m.

Efter c:a en halvtimme tackade vi för oss och började själva cykelturen. Vi åkte först till det nya villaområdet Zakrisdalsudden med den förtätade villabebyggelsen, vackert belägen vid Vänerns strand. Sedan fortsatte färden till Göteborgsudden och en avkopplande fikastund vid ett spegelblankt innanhav. Det var förmodligen mycket lockande och inbjudande då några ungdomar hade tagit årets första sommarbad i Vänerns kylslagna vatten.

Hemfärden gick över Bellevue och Romstad längs Klarälvens glittrande sommarvatten och ljuvligt grönskande träd och gräsmattor med prunkande rabatter runt välskötta hus med en och annan ute i trädgården.

Åter i centrum omkring halv nio.
Tack Eva Carlsson för din medverkan som kökarl under kvällens utflykt.

Leif

2010-05-13
Hammarö

Ledare: Erik
Rapport:
Trots lite regn så begav jag mig till museet för att cykla. Men ingen annan vågade sig ut, så jag tog en tur över Jakobsbergsbron, längs älven och sedan en liten skogsväg mot Hälltorp och tillbaka till Karlstad.
Det blev inte ens så mycket regn att jag behövde ta på mig regnkappan.