Dagbok 2013

Karlstad runt

Ledare: Mikael Haster, Erik Ruhe
Rapport:
I samband med Cykelfrämjandets inspirationshelg gjorde vi en liten rundtur i Karlstad. Vi stannade och tittade på trafikplatser och givetvis konstverken på cykelbanan mot Skåre.
Mikeel Haster visade lite om trafikproblemen. Och så fick vi tillfälle att prova en av kommunens cykelpumpar - den vid lasarettet. Dessutom såg vi att de hade ett bra lås för cyklarna. Lite regnigt.

På konferensen var vi ca 40 pers och på cyklingen var vi två grupper som körde banan åt olika håll och möttes på mitten.

Konferensen i övrigt var givande. Bland annat så berättade Ingemar Johansson och Hans Zimmerman om hur Karlstad satsar på cyklister. Alltid roligt att träffa cyklister från andra kretsar.

2013-09-17
Hammarö - Cykelmässa

Ledare: Erik, Eva, Maybritt
Rapport:
Under trafikantveckan anordnade Hammarö en cykelmässa i Skoghalls folkets hus. Det var en del olika föreningar och organisationer som ställde upp, några cykelhandlare, Karlstad och Hammarö kommuner, Värmlandstrafik, Miljöpartiet och några till.

Även vi från Cykelfrämjandet hade en monter. Vi berättade för besökande om vår verksamhet och delade ut lite reklammaterial. Vi blev intervjuade i TV av TV4 och av ett mediabolag. Och så en del fotografer.

Eva och Maybritt var där hela dagen och Leif var där på eftermiddagen och jag var där på förmiddagen och på kvällen. Dag, Lisbeth och Maith kom också med ett tag.

På kvällen var det After Work med god mat, modevisning och film. PostilJohan berättade om sin verksamhet som cykelbud - eller rättare sagt VD för ett litet åkeri.

Det jag tyckte var roligast var att prova en Segway. Men den enhjuliga varianten som en man visade provade jag inte.

/Erik Ruhe

2013-08-07
Ilanda

Ledare: Eva
Rapport:
Vi gjorde en lite kortare till Ilanda. Cyklade över Råtorp och Skåre och sedan intog vi kaffe med dopp vid Ilandatjärn. Kanske inte Karlstads bästa badplats, men vi kunde simma lite i alla fall. Kanske sista badet för några - men inte för mig.

Vägen hem gick över Hertzöga och vi fick prova på bron över 61:an. Lite knix och trix runt Hertzöga och sedan var vi framme i Henstad och Hultsberg - och hemma.

För övrigt gjorde Birgitta B och jag samma tur i maj, men åt andra hållet.

2013-07-31
Lugnvik

Rapport:
Tre damer och jag mötte upp vid museet. Jag tänkte vi skulle prova och se om jag kunde hitta till Lugnviks båthamn, där vi var 6 juni. Och om vi inte hittar dit så hittar vi nog till Alsters badplats. Vi chansade och körde iväg. Tog skogsvägen till Alster och sedan körde jag på lite känsla och ungefär som jag trodde vi cyklade förra gången.

Vi stötte på en lokalbefolkning som helt plötsligt svängde in i skogen. Aha, tänkte jag, där är skogstigen. Där fick vi leda cyklarna. Och efter lite trixande så var vi framme.

En härlig badlats och fin båthamn med utsikt mot Jäverön.Vi tog ett snabbt bad, eftersom det var risk för regn. Kaffet intogs i ett litet lusthus som låg i närheten, eftersom det regnade. Hemfärden skedde i regnväder.

2013-07-24
Västra Skagene badplats

Ledare: Birgitta och Erik
Rapport:
Denna dag tjänstgjorde jag som matros på Polstjärnan, eftersom de hade turer för allmänheten. Och direkt när vi förtöjt så mötte jag Cykelfrämjandet på kajen. Och eftersom de var på väg till Skagene så hängde jag på. Ett kvällsbad tackar man inte nej till.

Vi var 6-7 pers, en dam hoppade av efter ett tag eftersom hon inte riktigt kände för att cykla med denna dag.

Vi tog vanliga vägen och kom fram till badet. Härligt bad och vi tog en liten simtur till stenen.

På hemvägen fick jag problem med luft i bakdäcket. Två personer erbjöd sig att låna ut en pump: En från Lidl och Stigs special med en strumpa som packning. Dessutom var Stig förutseende och hade med verktyg. Så efter en stund var vi klara igen.

När vi passerade gamla flygfältet så kom Stig och jag att tänka på den gången för ca 10 år sedan när vi jagade kor just där. Några kor hade smitit från en hage och polisen var där och försökte fösa in dem. Jag visste inte att det fanns kor där! Stig som är från landet fick visa sina talanger. Och med gemensamma ansträngningar från polis och cyklister fick vi in dem. Detta var för 10 år sedan och alltså ingen som hade kamera.

Trots punktering en trevlig tur!

2013-07-06
Racken runt

Ledare: Erik, Eva och Dag
Rapport:
En av årets höjdpunkter var turen till Arvika och Racken runt. För att göra det lite lättare för oss så tog vi bil till Arvika. Vi var 6 pers från Karlstad: Eva, Marianne, Lisbeth, Helen, Stig och Erik.

Framme i Arvika mötte Dag Midböe oss, tillsammans med några vänner. Vi blev imponerade av Dags cykel, en paketcykel. Denna dag lastad med två barnbarn - Dags och en kompis.
Dag redogjorde för programmet - Först en rundtur i Arvika, därefter fikapaus på en udde och sedan cykling. Lägg märke till Elis i Taserud har en cykel utan ekrar.

Första anhalten - förutom kaffepausen - var Rackstadsmuseet. Många fina och intressanta tavlor. En del av oss tyckte bara tavlorna var vackra, andra visste lite mer om konstverken.

Vi avnjöt en god lunch och cyklade vidare runt Racken.

Halvvägs runt sjön Racken gjorde vi ett besök hos konstnären Jessica Stuart Beck. Hon bjöd på gott kaffe - med dopp vid bryggan för somliga. Och så visade hon lite av sina konstverk. Några av oss köpte lite brickor och vykort. En mycket trevlig paus. Tack till Jessica och hennes familj!

Och sedan fortsatte vi vår tur runt sjön, förutom våra guider som tog raka vägen hem.
Väl hemma i Karlstad tänkte vi tjuvlyssna på Putte i Parken, men vi avstod från det, lagom trötta efter en heldagstur.

2013-07-03
Skoghallsparken

Ledare: Mats + Carina
Rapport:
Carina och Mats föreslog att vi skulle cykla till Hammarö och besöka Skoghallsparken. Hammarö Storband hade jazzkonsert där. Sagt och gjort - vi tog några snirkliga omvägar och efter ett tag var vi framme. Väl framme tog vi vårt fika och lyssnade på god musik.
Det blev inget bad denna gång.

Hem tog vi en lite rakare väg, eftersom Carina inte följde med till stan.

2013-06-12
Alsters strandbad

Ledare: Leif
Rapport:
Vi samlades vid museet strax före kl.18.00 som vanligt. 6 personer hade dykt upp för en gemensam tripp till Alsters strandbad. Färden gick via Kroppkärrssjön och vidare längs motorvägen till Alsters bostadsområde och uppför höjden och nerför den branta backen ner till Frödingsstatyn och förbi Lantmännen och ner längs cykelvägen fram till passagen under järnvägen.

Där låg strandbadet helt orört utan någon badgäst. En svag kvällsbris svepte in över området. Då beslöt damerna att vi skulle fika uppe vid dansbanan dit vinden inte nådde riktigt ända fram. Sagt och gjort. Kaffetermosar och smörgåsar kom fort fram och snart var den livliga samtalstonen igång.

Efter c:a en halvtimmes fikapaus startade hemfärden via cykelvägen söder om Alsters herrgård och genom skogen fram till korsningen strax innan Välsvikens hållplats. Vidare över järnvägen nerför den branta skogsbacken och fram till fjärrvärmevärket och under vägen längs Klarälvens glittrande vatten fram till Sjöändan och förbi Hagaborg fram till Museet.

För en del återstod hemresan vidare till Skåre och Tuggelite.

Tack för en trevlig och lugn cykelkväll.
Leif Brodén
Färdledare

2013-06-06
Jäverön

Rapport:
Nationaldagen var det tänkt att vi skulle cykla till Jäverön och vara där hela dagen. Men ingen av oss tre som kom - Stig, Majt och jag - hade tid att cykla hela dagen. Och jag hade hittat en småbåtshamn vid Lungvik när jag tittade på kartan i datorn, som jag tyckte kunde vara ett bra mål. Men medan vi stod där så kom en ung man från Ryssland som var på besök hos släktingar i Karlstad och han ville gärna ut till ön. Så vi tänkte att vi kunde cykla med till färjeläget och sedan fick han klara sig själv.

Vi cyklade skogsvägen förbi Alsters herrgård och vidare mot Skattkärr, bland annat en liten stig. Vi kom i tid till färjan och så fick vår Ryske vän åka över till Jäverön medan vi vände tillbaka mot Karlstad.

Vi hittade Lungviks småbåtshamn - mycket vacker och trevlig plats. Vi ska nog cykla dit någon onsdagscykling!

2013-06-05
Hammarö

Rapport:
När jag kom till muséet var det full av cyklar och folk. Det här blir rekord, tänkte jag!
Men det visade sig att de flesta var där för att se på konserten med Starboys. Så på cykelturen var det bara Stig och jag. Vi ställde färden mot Tynäs.

Vid Lövnäs tog vi en liten annan väg och så hamnade vi vid Hammarö skärgårdsmuseum. Där var det en utställning om fisket i Hammarö och Vänern. Och så doftade det av tjära.
Vi intog vårt fika på en udde där och sparar alltså Tynäsbesöket till en annan gång.

När vi kom tillbaka till muséet så var Starboyskonserten i full gång. Trevlig musik och fullt med publik...

2013-05-22
Hertzöga

Rapport:
Denna dag var det bara en cyklande - Birgitta - som väntade när jag kom. Vi tänkte ta en tur mot Högmons naturreservat. Fint väder, inget regn, så vi fick en trevlig tur. Dock inte till Högmon utan vi svängde av mot Kätterud och vidare mot Hertzöga.
Vi mötte inga Hells Angels motorcyklar! Och vi hittade en liten plats vid en lada är vi kunde ta vårt fika. Färden fortsatte vidare mot Skåre. En liten spännande detalj var att vi cyklade på bron över 61/62 vid Hertzöga. Och så genom Skåre där Birgitta avvek och cyklade hem medan jag fortsatte mot Karlstad.

2013-05-09
Skagene fyr

Ledare: Erik och Eva
Rapport:
Vårens första cykeltur. Torsdag 9 maj, Kristi Himmelsfärdsdagen, samlades vi 6 pers för en tur till Hammarö sydspets.
På museet var det denna dag en utställning om friskvård, nej fiskvård, eftersom det handlade om fiske. De bjöd på kaffe, men vi tänkte att det får anstå tills vi kommer tillbaka.

Vi cyklade vanliga vägen ut mot Hammarö, förbi Lövnäs och Kilene. En liten kopp kaffe intogs ungefär vid V Skagene. På vägen ut, vid Löfbergsviadukten såg vi blommande träd (japanska körsbär ?) och det gav oss visshet om att våren är på väg.

Cyklingen fortgick i lugn takt genom det vackra vårlandskapet.

Det var en hel del folk som tagit sig ut till udden denna något gråmulna vårdag. Bland annat träffade vi några italienare.

Vår fika intogs medan vi beundrade utsikten över ett något dimmigt Vänern.

Hemvägen kändes som vanligt kortare än vägen bort.

Trots att det var risk för regn hade vi fint väder under hela turen, så ni väderpessimister hade gott kunnat komma med!

/Erik och Elisabeth

2013-05-08
Solsta cykel + Zakrisdal

Ledare: Leif
Rapport:
Vi var 5 personer som samlades strax före 18.00 varav 2 tyska medborgare, 1 man och 1 kvinna. När klockan slog 6 åkte vi genast till Solsta Cykel & Sport där Henry väntade
på oss och berättade om de senaste nyheterna på cykelfronten.

Två personer avvek och så var vi bara 3 kvar till utflykten. Vi åkte till Zakrisdalsområdet med strandnära boende. Vi åkte omkring och bekantade oss med
området innan vi fortsatte över Bellevue och vidare över Björkås ner till glittrande Klarälven. Sedan åkte vi genom Romstad och Viken fram till rondellen vid
Kaffeskrapan och ner genom vägtunneln och upp längs Östra Torggatan fram till centrum.

Vi upplevde alla tre att det var en skön och behaglig försommartur genom ett fagert