Dagbok 2008

Golfbanan

Ledare: Sebastian och MayBritt
Rapport:
Hela 8 cyklister mötte upp vid Värmlandsmuseet för ytterligare en härlig cykeltur. I planeringsstadiet kom önskemålet att hämta en banan ur en golfbag på Bryngfjordens golfbana. Därav turens namn "Golfbanan-turen". Vissa av oss hade packat ned badkläder, men solen ville inte riktigt visa sig idag. Turen började över cykelbron mot Sundsta. Därefter cyklade vi norrut utmed älven. Vi svängde först Skårebron som vi korsade. Väl framme vid Bryngfjorden fick vi beskåda golfbananen som hade varit kvar i cyklistens golfbag. Väl framme på golfbanan fick vi reda på att klubben planerar för några tillbyggen.

Vi cyklade över området mot Trangärdstorp där vi beskådade gården vars huvudbyggnad tyvärr har brunnit upp. Huset beboddes tydligen tidigare av en känd vävkostnär. Efter Trangårdstorpet cyklade vi nedförsbacken mot Dye parken och Dye Domarringen. Detta är en fornlämning som har fått sitt namn efter stensättningens utformning med en sten i mitten som i nutid har kallat för domaren. Erik konsulterade en domare för mer information.

Nu började vi bli lite småhungriga. Bl.a. golfbananen konsumerades innan vi fortsatte mot vår fikaplats vid Sandbäckstjärnets strand. Vi delade stranden med två unga fiskare som hade mer intresse i att utfodra änderna. Efter fikat tackade alla för sig och avslutade vi kvällens cykeltur.

Vi ses igen nästa vecka!

2008-07-30
Kilene

Ledare: May Britt
Rapport:
Det var jag - May-Britt,som blev ersättare och ansvarig för turen. Endast en cyklist (Mats) kom till samlingsplatsen. Vi tittade på kartan och funderade på en lämplig runda.

Eftersom Mats inte tidigare varit på Kilene, så beslöt vi att cykla dit. Solen sken när vi cyklade iväg ut mot Hammaröleden. Via Nolgård och Lövnäs tog vi landsvägen mot Rud. Efter en stunds cyklande öppnade sig landskapet, och vid skylten Toverud lämnade vi asfalten för en grusväg mellan sädesfälten. Snart kom vi in på cykelvägen intill vattnet, och var kort därefter framme vid Kilenegården. Där tittade vi runt lite innan fikat, men då hade solen gått i moln.

Från Kilene cyklade vi ut från ett annat håll. Först landsväg förbi hästgårdar och sädesfält, sedan cykelväg tillbaka till Lövnäs. Fortsatte vidare ut på Hammaröleden, in mot stan och hemåt.

2008-07-02
Alsters strandbad

Rapport:
Denna onsdag samlades 3 st trogna cyklister för en angenäm behaglig cykeltur till Alsters strandbad. Vänern låg som en spegel och vattentemperaturen var hela +25 grader Celsius. Mina medcyklister badade snart i ett behagligt solsken medan doften från en närliggande grill spred sitt våldoftande os. Efter badet smakade en försenad lättare måltid mycket bra.

Alla var överrens om att det var synd att inte fler hade kommit till denna gudomliga sommarkväll. Hemfärden gick sedan över Alsters stugområde och vidare över Välsviken och Hagaborg till resp. bostadsområde.

2008-06-25
Alsters strandbad

Ledare: Erik
Rapport:
Denna onsdag var vi bara tre - två damer och jag (=Erik) - och vi valde att cykla till Alsters strandbad. Redan vid starten fick jag problem med kedjan. Och så provade vi våra nya reflexvästar. Vi har köpt in några västar som ledarna ska ha. Väl framme vid Alster tog vi vårt kaffe och jag badade.

PS: Du som är ledare - låna västen vidare till den som är ledare nästa vecka.

2008-06-11
I2 området

Ledare: May-Britt
Rapport:
Under dagen var vädret växlande och kl.18 vid Museet syntes tunga moln,men också solsken. Endast en cyklist kom, Birgitta, som gärna ville bekanta sig med cykelvägarna i I 2-området, så vi cyklade mot Sandbäckstjärnet. Väl framme kom lite kortvarigt regn, men vi fortsatte på grusvägen intill järnvägen genom skogen. Tyst och stilla - njutbart. Efter en stund tog vi av genom tunneln under järnvägen, mot Norra Sanna och Södra Sanna. Solen sken och fåglarna kvittrade, i hagen betade fåren och längre ner på ängarna såg vi kossor. På flera ställen i området finns bra informationstavlor med kartor. Efter att vi cyklat ner i närheten av Gustavsberg och Himlabacken, stannade vi för en fikapaus. Turen fortsatte sedan via Våxnäs centrum upp på skogsväg igen. Först intill järnvägen, sedan genom skogen till Prästberget och Dye Domarring. Det började bli lite kyligt, så det var dags att trampa hemåt efter en fin kväll.

2008-06-06
Jäverön

Ledare: Erik Ruhe
Rapport:
Vi startade vår 09.30 från museiparken i Karlstad. Denna dag var strålande. Vädret var soligt och över 25 grader. Vi var 6 personer och alla visste vad som gällde. Det kan bli lite kämpigt att cykla i värme. Vi cyklade genom Sundsta, Kroppkärr, Alster och till Skattkärr.

Innan Skattkärs samhälle finns en skylt som det står färjeläge och där svängde vi in. Vi skulle åka med färjan som gick kl. 11.00. Vi hann i tid och vi möttes av många cyklister och bilister. Alla var på väg ut till den fina ön.

Vi träffade ett par på färjan som berättade att de hade en stuga på ön intill färjeläget. De var så vänliga och erbjöd oss att få fika på deras tomt. De hade en liten fin stuga som har sjöutsikt. Mannen berättade för oss om Jäverön och han visade oss en bok som han var författare till som handlade om Jäveröns historia. Det var intressant att få höra om ön och efter en halv timme så tackade vi det vänliga paret och cyklade vidare.

Vi cyklade förbi herrgården och ut mot den södra delen av ön. När vi kom fram till skogstigarna parkerade vi cyklarna i skogen och gick mot stranden.
Vi solade, badade och åt vår medtagna lunch. Vi tre-tiden började vi lämna stranden för att hämta cyklarna. Färjan skulle gå 16.30. Vi tog god tid på oss, eftersom cykelvägen var lite stenig och jobbig att cykla på, men annars var vi alla nöjda med turen.

Några av oss tyckte det var så skönt att gå i skogen så vi tog senare färjan.

Elisabeth

2008-05-28
Tynäs

Ledare: May Britt, Marianne
Rapport:
"Kulturcykling 2" med tema Selma Lagerlöf. Åtta cyklister kom i det vackra sommarvädret, och vi enades om att cykla till Tynäs. Det skulle bli flera stopp under vägen för att svara på 10 st tipsfrågor. Första stoppet i vackra Stadsträdgården, sedan ute på Hammaröleden, Lövnäs, Tynäsvägen och slutligen ute på Tynäs udde. När fick Selma L Nobelpriset? Vad använde hon prispengarna till? Lätta frågor för en del? Kanske lite knepiga?

Vi njöt av kvällssolen under fikat. Erik badade och så blev det en liten prisutdelning till dem som svarat bäst på frågorna. Så småningom blev det dags för hemfärd denna sköna sommarkväll.

May-Britt

2008-05-21
Getingberget

Ledare: Erik
Rapport:
Denna onsdag var det fint väder. Detta var förresten en av de mycket varma veckorna i juni. Vi tyckte det skulle vara skönt att bada så vi drog oss mot Västra Skagene. Men vid Kilengården ändrade vi oss och cyklade mot Getingberget, på Hammarös östsida. Egentligen inte bra om man vill ha kvällssol, men det var längesedan vi var där.

Väl framme så badade jag (=Erik). Det var så långgrunt så jag tyckte det var tråkigt. Efter att ha tagit vår medhavda fika så cyklade vi hemåt. Och som tur var så gjorde målet inte skäl för namnet Getingberget.

Vi var 6 deltagare.
/Erik

2008-05-14
Vidön

Rapport:
6 cyklister hade mött upp för besök hos Solsta Cykel&Sport där Henry inväntade oss.
Han berättade om de senaste modellerna från olika cykelfabrikanter och cykelmodet med olika trender bland vuxna och ungdomar. Under visningen tillkom ytterligare en intresserad. Efter en frågestund om cykelhjälmar m.m. avtackades Henry med en önskan om fortsatt framgång i dom nya affärslokalerna. Sedan fullföljde 4 stycken turen Karlstad-Hammarö-Vidön-Karlstad över Knappstad-Björkås-Romstad-Museet. En sträcka på 15 km avslutades omkring 19.30.
Leif , turledaren.

2008-05-01
Hammarö

Rapport:
Den 1:a maj kl.10.00 2008 konstaterade jag att inget intresse från allmänheten fanns att cykla ut på Hammarö.
Jag återvände hem till mig och ägnade mig åt hemsysslor.